15 juni: Läkarbesök

Idag så var det dags för läkarbesöket där blodproverna skulle gås igenom och alla såg jättebra ut, jag hade till och med sänkt kolesterolvärdet från 5,5 till 4,4 och det kan jag tacka Tindras mjölkproteinallergi eftersom Soya och havreprodukterna sänker kolesterolet :D. Eftersom vi har våran företagshälsovård i Ludvika så gick hela min arbetsdag åt :P. Dock så hade läkaren inga ideer om vad jag kunde göra för att bli mindre yr, utan det vara bara att fortsätta med träningen och dricka mycket vatten, det var iallafal inget farlig och det var ju bra, men lite drygt att inte kunna åtgärda omg.

När vi hämtade posten idag så låg det ett brev där till Tindra och det var från Jessica, gissa om Tindra blev glad. Hon höll sitt brev i ett fast grepp hela vägen hem och sen när vi öppnade det så låg det en jättefin bok om delfiner i med en liten hälsning från Jessica till Tindra i och dessutom fanns det en fingerkängrudocka som Tindra skulle ha på sig resten av dagen :D. Tack snälla du <3


Har fått önskemål om recepten på mina gifflar och bullar som jag bakat dom sista dagarna så här kommer dom. Ett litet tips till er är att ta dubbla satsen med fyllning i gifflarna och även dubbla mängden skinka i bullarna :D.

          Skinkgifflar 12 st
         
 
 
Ingredienser
 
  1/2 pkt Jäst   
  1/2 dl Vatten   
  50 g Margarin flytande 80%   
  2 dl Gräddfil 12%   
  1 tsk Salt   
  1 tsk Socker   
  2 st Ägg   
  8 dl Vetemjöl 

Fyllning  
  150 g Skinka   
  100 g Mjukost (smältost) max 10%   

Instruktioner

  • Smula jästen i en bunke och häll över det ljumma (37 grader) vattnet, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt gräddfil, margarin, socker, salt, de uppvispade äggen och nästan allt mjöl. Arbeta samman till en smidig deg som får jäsa övertäckt ca 40 minuter. Knåda degen på bakbordet och dela i två delar. Kalva ut varje del till en rundel. Sporra sex trekanter. Lägg på skinka och bred på en klick ost på varje bit. Rulla ihop mot spetsen till en giffel. Lägg på bakpappers klädd plåt, låt jäsa ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i ugn 250 grader ca 8-10 minuter. Går utmärkt att frysa.
Pizzabullar 30 st


Ingredienser

 
  5 dl Lättmjölk 0,5%   
  1 dl Margarin flytande 80%   
  1 pkt Jäst, 50 g   
  1 tsk Oregano   
  1 msk Socker   
  1 1/2 tsk Salt   
  13 dl Vetemjöl   

Fyllning
  50 g Rökt skinka
1 burk champinjoner   
  1 st Lök, gul   
  1 klyfta/klyftor Vitlök   
  1 tsk Olivolja 
2 msk Oregano  
  4 dl Tomater krossade   

Instruktioner

  • Värm mjölk och margarin till 37 grader. Rör ut jästen i lite av mjölk och margarinvätskan. Fyll på med 1 tsk oregano, socker, 1 tsk salt och vetemjöl. Arbeta till en deg. Jäs ca 45 min. Skär kalkonen i små bitar. Hacka lök och vitlök. Fräs i olivolja. Tillsätt krossade tomater, 2 msk hackad oregano, hackad basilika, resten av saltet och peppar. Låt puttra ca 10 min. Låt svalna. Tag upp degen och knåda den en aning. Dela i 3 delar, kavla ut varje del till en rektangel. Lägg på tomatsås (undvik alltför mycket vätska) och hackade oliver. Rulla ihop och skär varje rulle i bitar.

  • Lägg dem i muffinsformar. Låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla med ett uppvispat ägg, strö över lite parmesan på varje bulle. Grädda i 225 grader 8-10 min.


Puss & Kram


 




Kommentarer
Postat av: Jess

Glad jag blir att hon tyckte om den! =)<3 <3 <3



2011-06-16 @ 07:35:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0