28 aug: Premiärtur :/

Vi som räknade med att ha en riktigt mysig och härlig helg med nya båten, hade planerat in en utflyckt med mormor och morfar, men nu borde jag ju ha lärt mig att inget blir som jag planerar för vad vi än köper så ska ALLT krångla och jävlas innan vi kan få njuta lite av det :S. Här kommer helgens fruktansvärda upplevelser, men ska redan nu lägga till att trots allt krångel så hade vi rätt mysigt ändå, spelade yatzy, tittade på film, smaskade chips, pratade och sov (eller ja en av nätterna iallafall :P).

I torsdagskväll var Tommy in till en av mina kollegor och lånade hans trailer, stort tack för det Mats :), på fredagsmorgon så hämtade vi en pickup som vi fick låna som dragbil (nästa år så ska båten ligga i sjön på heltid, så vi slipper låna såna saker) och sen åkte han ner till verkstaden där våran snälla farfar väntade för att hjälpa till och lyfta över båten från våran trailer (som måste fixas innan vi vågar åka så långt med den) på M´s trailer och sen kom han hem med hela ekipaget så vi kunde packa inför våran "myshelg". Eftersom det drog ut på tiden så åkte jag in till stan och hämtade upp Emma på APU:n och så åkte vi ut till Stabergs båtklubb där vi bara skulle sjösätta och sen åka ut till en av dom underbara öarna som finns ute på Runn. Sjösättningen gick hur smidigt som helst så det började ju kanon. Emma och Tindra klev ombord och Molly blev pålyft hon med, jag gick ner i ruffen för att plocka upp det sista på plats medans Tommy backar ut oss från bryggan, men när han lägger in växeln framåt så tyckte jag det lät så himlans konstigt så när jag tittar ut för att fråga vad det där lätet var för nåt så ser han så märklig ut och talar om att vi har INGEN växel fram och dessutom så började motern att koka för kylningen funkade inte heller :(. Det var bara att försöka backa tillbaka till gästbryggan och sen började han mecka, klockan var redan jättemycket så jag gick in och lagade mat (ja spisen fungerar iallafall :D) och sen fick Tindra gå och lägga sig, Tommy fick fart på kylningen rätt snabbt men växlen var lite knepigare, han meckade i säkert 5-6 timmar på fredagskvällen innan han gav upp och vi alla gick och la oss. Kan ju lova att det var ingen vidare glad stämning i båten just då :/. Natten var en katastrof, Tindra vaknade i gång i timmen och gallskrek, så det var väl ingen av oss som var särskilt pigg när morgonen kom. Under frukosten så satt vi och pratade om hur vi skulle bära oss åt för att komma tillbaka till iläggnings/upptagningsrampen???? När vi ätit klart så ringer vi mormor och morfar och ställer in dagens utflyckt :(. Sen så sa Tommy att han skulle göra ett sista försök för han hade kommit på nåt som han inte testat kvällen innan och  rätt vad det var så gick växeln i och även backen fungerade så då bestämde vi oss för att vi åker ut ändå, solen strålade och himeln var blå, Nu har det nog vänt, var min tanke, men ack vad jag bedrog mig för efter några timmars runtåkandes så skulle vi åka till den ön som vi skulle övernatta på och när vi ska lägga till så händer det nåt igen, vi blir utan backen, har bara tomgången kvar på backen, som tur var så var det redan båtar där och dom tog emot oss så vi kunde lägga till där ändå :). Där grillade vi och hade filmmys och spelade yatzy, men med tanke på föregående natt så var vi rätt trötta alla tre så det blev en tidig kväll, dock så kom jag på att vi skulle nog ha en lampa tänd eftersom Tindra är mörkrädd och kan ni tänka er, hon sov HELA natten, så det var väl det som var felet natten innan. Imorse var det bara för Tommy att krypa ner i motorlucka igen och mecka en stund men även idag så fick han till det eller iallafall så pass att vi kunde åka därifrån, så då åker vi till Ornäs båthamn för att tömma toatanken, och tror ni att den fungerar då NEJ den krånglar naturligtvis den med, men efter mycket om och men så blev den väl i princip tom, det allra sista får han tömma ur när han skruvat ur hela tanken för att kolla upp var lufttillförseln är tät ...... blir så himla trött på det här. Nu vänder vi iallafall mot Staberg igen för att ta upp båten och faktum ar att det gick lika smidigt som att lägga i den, tack för det :). och en annan bra sak är att det var bensin kvar i tanken så vi har åkt gratis hela helgen och förhoppningsvis så kan vi åka gratis några fler helger nästa säsong :P.

Ja som ni förstår så blev ju inte riktigt helgen så där mysig som vi hoppats på utan snarare lite mardrömslik, fast rätt bra ändå, knepigt eller hur hahaha.

Hoppas ni haft det lugnare och skönare än mig.

Puss och Kram

Kommentarer
Postat av: Emma - mamma till Meja och Alvin

Var det du som nyss lämnade kommentar på kryssningsinlägget?



Kramar

2011-08-29 @ 20:09:01
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0