16 feb: Ransakar mig själv :P

Tindra var tillbaka på dagis idag och vilken kanondag hon haft, men jösses så trött hon var nu på kvällen.

Tänkte rannsaka mig själv lite angående mina ideer/fördommar gällande 2 saker:

Märkeskläder till små barn: Jag har alltid varit emot att köpa dyra märkeskläder till småbarn då jag tycker det är bortkastade pengar eftersom de växer ur dom på en säsong, trots det så köpte vi en Reimaoverall, ett par Vikingstövlar, en billig overall på ÖoB och ett par billigare goretexstövlar till Tindra i höstas. Nu köpte vi Reimaoverallen och båda paren stövlar på Tradera så vi gav ungefär halva priset för dom och nu har vi ju använt dom en hel del så jag har kunnat bilda mig en ärlig uppfattning om kläderna. MIN slutsats är att om man inte är så mycket för att vara utomhus på vintern utan det blir mest på dagis som barnet är ute så räker gott och väl en billigare variant, men är man en friluftsmänniska som tillbringar många och långa dagar ute så bör man satsa på en riktig kvalitetsoverall då dom ändå har ett annat material i overallen, tex så är Reimaoverallen extra fodrad i rumpan coh av goretextyg vilket innebär att den är vindtät. Därimot så är jag lite besviken på Vikingstövlarna då Tindra blir kall om fötterna i dom men inte i dom lite billigare goretexstövlarna.

4-hjulsdriven diselbil: Jag har ju alltid tyckt att med tanke på den otroligt mycket dyrare bilskatten som en diselbil har och det faktum att diseln kostar lika mycket som bensinen så finns det ingen som helst anledning till att man ska ha en diselbil och det här med 4-hjulsdrift har jag tyckt varit onödigt för så stor skillnad kan det väl ändå inte var mot en vanlig 2-hjulsdriven bil.....Men jösses så fel jag haft hela tiden.....Det är som natt och dag att köra en bil som driver på 2 eller 4 hjul, man får en mycket säkrare körning med 4 drivhjul, visst är det så att om det är halt så blir bromssträckan lika lång oavsett antal drivhjul men bilen blir mycket stadigare på vägen när man kör. Och disel kontra bensin då, ja nu har vi haft både disel och bensinbilar och om man bor i stan och inte kör så mycket så blir ju naturligtvis en bensinare billigare men om man bor på landet och kör mycket ( eller om man bor i stan och kör mycket) så tjänar man snabbt in skattekostnaden för en diselbil drar oftast MYCKET mindre bränsle per mil.

Så MIN SLUTSATS är (observera att detta endast är mina slutsatser):
Overall: Jag kommer även nästa höst titta på Tradera efter en kvalitetsoverall, troligtvis Reima pga stoppningen i rumpan, som hon kan ha när vi är ute och åker skoter, dock så blir det inga Vikingstövlar men deffinitivt nån form av Goretexstövlar. Till dagis så blir det en billigare variant även nästa år som man inte behöver vara så rädd om. Dom leker ju ändå "hårdare" på dagis, menar kryper runt och så.
Bil: Ja det var ju en ny 4-hjulsdriven diselbil som jag bad om och som nu står ute på gården så vad ska jag säga hahahaha

Ja som ni ser så har jag fått ge med mig och ändra min uppfattning i båda frågorna, men det känns helt ok :D.

Hoppas ni får en bra kväll

Puss & Kram

Kommentarer
Postat av: Nina

kan ju säga att när jag vänta theo så köpte ja aldrig typ märkeskläder. ja köpte från lindex å kappahl. mestadels. problemet va ju att dem ofta gick sönder med. även fast han va så liten och inte använde dem så mkt. dem tappa formen och krympte, tappa färg. urtrist..



nu har ja ju köpt mer från pop geggamoja etc. men hade aldrig köpt det om det inte va på rea. ja e för snål för det. men kläderna håller! å dessutom är det ju så att iaf detta första året då dem växer som sjutton å inte använder kläderna så mkt - då kan man sälja det vidare! som på tradera å få tillbaka en slant.. sånt är trevligt!



När theo däremot börja dagis så köpte vi pop kläder. å nu köpte ja didriksson i overall. tyvärr så kan dem där billiga börja läcka väldans fort.å kläder som reima etc är väldigt tåliga! å ja lovar dig att dem räcker till på både dagis å när hon e ute hemma. didriksson har varit hur bra som helst å pop kläderna är underbara! super faktiskt. dock skulle ja aldrig sätta på honom några finare märken å kläder inne på dagis.



svårt å veta hur man ska göra å inte.



å najs med en 4 hjuls driven diesel. va en sån min man bad om tror ja :P någe sånt..

2011-02-16 @ 21:58:53
URL: http://deliciously.se
Postat av: Nina

ja det kan ja förstå! blir hennes scooter outfit =)



ja en sån bil skulle va najs. usch så mkt å köpa ju.. kläder för å ha på sig, kläder å skor till theo. garderob så att theo kan sova i sitt rum. å ja vet inte om kylen/frysen håller på å pajjar med. suck! allt på en å samma gång. jiiiha!

2011-02-16 @ 22:11:43
URL: http://deliciously.se
Postat av: Nina

http://modesida.blogg.se/me/2011/february/gissa-namnet.html

2011-02-21 @ 22:30:37
URL: http://deliciously.se
Postat av: Nina

men ååå vilken (förlåt) kärring! va har hon med det att göra? om det är så synd om emma som hon säger så kan väl hon betala den där biljetten? suck. å deras barn är aldrig dåliga i deras ögon - vad dem än gör. det lovar ja.. usch ta inte åt dig, även om det är svårt! kramis

2011-02-22 @ 16:35:37
URL: http://deliciously.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0